duminică, 22 octombrie 2017

Filimon 1; 6,Îl rog ca această părtăşie a ta la credinţă să se arate prin fapte,......


f43bd-picture1bibliacutrandafir


Filimon 1; 6,Îl rog ca această părtăşie a ta la credinţă să se arate prin fapte, cari să dea la iveală tot binele ce se face între noi în Hristos.
 
         Am mai scris cu alta ocazie din acest loc. Dar pentruca cineva mi-a trimis acest verset am zis ca este bine sa Il aprofundez ceva mai adanc cu privire la relatia Intre cei credinciosi. Relatie pe care o vedem din contextul acestui capitol ca; Filimon nu  avea cu Onisim una care sa reflecte ceva din Domnul Isus.Negresit,  nu una ca Intre stapan si rob ci Intre Frati care au acelasi Stapan. Aceasta epistola catre Filimon mi-a atras atentia cu multi anii In urma la un lucru negativ In relatia pe care Filimon o avea cu cei care Ii erau robi.Asum ca ,Filimon ave mai multi robi nu numai pe Onisim pe care Cuvantul Il aduce In atentie. Filimon se vede ca era un om Instarit din moment ce avea slujitori.La vremea aceia, Stapaniii puteau face ce vroiau cu robii lor. Nu-i tragea nimeni la raspundere de felul cum se purtau cu ei.


         Filimon era un stapan de sclavi sau robi.Si Interesant ca, Cuvantul lui Dumnezeu ne-a lasat si acest comportament negativ Il numesc al lui Filimon scris. Si asta ca sa vedem noi Insine cum ne purtam cu Fratii nostri, cu toate ca nu mai sunt sclavi ca sa ne purtam asa cum vedem In versetele urmatoare ca s-a purtat Filimon cu unul din robii lui cu Onisim.Dar totusi si azi sunf fratii care se dau ei Insusi robi altuia.Iata ce citim In privinta aceasta;1 Corinteni 7; 23.Voi aţi fost cumpăraţi cu un preţ. Nu vă faceţi dar robi oamenilor.  Personal Inteleg  ca, din toate avem cate ceva de Invatat.Cuvantul ne arata ca Filimon era un om credincios si mai mult In Casa lui era Adunare.Cu alte cuvinte, se strangeau cei care Il iubeau pe Domnul Hristos.Apoi, era un loc unde era un prileji de a vesti evangelia ca si altii (inclusiv robiii) fie ai lui Filimon sau a altor credinciosi Instariti care la randul lor aveau si ei ca si Filimon robi.Ca acestia si ei sa auda despre mantuirea In Domnul Hristos.Inclusiv Onisim sau daca asa cum am asumat erau mei multi robi.


         Daca citim cu atentie aceasta epistola, vom vedea ca; Filimon nu a dat o marturie frumoasa ca credincios.Nu Incerc sa acuz dar ne este o pilda de a ne feri de felul cum ne purtam unul cu altul.Filimon Inca se vedea ca el este stapan si ca cei din casa lui sunt slujitori ai lui. Si asa era, dar nu In calitatea aceasta de credincios.Un astfel de comportament nu facea atunci si nici azi cinste Domnului Isus.Pavel are mult de spus cum sa se poarte un stapan cu slujitorii, robii ai lui pe care Ii are.Asta era atunci ca azi nu mai este asa ceva la modul literal. Deaceia am mutat atentia asupra Fratilor ca comportament Intre ei de stapani spirituali.Dar sunt si robi spirituali cum citim In versetul din ;1 Corinteni 7.Azi cei care au ajuns Intrun fel sa spuna cate ceva In adunare In biserica,unii dintre ei au acelasi comportament ca al lui Filimon. Ap, Petru spune Intr-o Imprejurare aceste cuvinte;Iata cum citim in; 1 Petru 5; 3. Nu ca şi cum aţi stăpîni peste cei ce v-au căzut la împărţeală, ci făcîndu-vă pilde turmei.


         Filimon nu a fost o pilda pentru Onisim. Este un adevar ceia ce afirm pe care Cuvantul Il scoate In evidenta.Ap, Pavel le spune credinciosilor din Efes care la randul lor unii din ei,aveau si ei robi.Asa lasa de Inteles acest verset. Efeseni 6;9. Şi voi, stăpînilor, purtaţi-vă la fel cu ei; feriţi-vă de ameninţări, ca unii cari ştiţi că Stăpînul lor şi al vostru este în cer, şi că înaintea Lui nu se are în vedere faţa omului. Daca citim si versetul 8 vom vedea ca este vorba de robii.Si ca fie robii sau slobozi au acelasi Stapan care, cere socoteala de ce fel de comportament aveau atunci dar si azi printre fratii. Cuvantul nu ne spune ca Onisim robul lui Filimon ar fi participat si el la Adunare.Asum ca, daca Filimon Ii spunea sa participe, Onisim nu avea Incotro trebuia sa asculte de stapanul lui.Dar din cele Intamplate se vede ca Onisism nu ajunsese sa se bucure de mantuirea Domnului Hristos In casa lui Filimon.


         Ap,Pavel descrie situatia creiata Intre Filimon si Onisim. Din nou, asum ca; Filimon nu a vea o stare placuta Inaintea lui Dumnezeu din motiv ce Onisim a ajuns In temnita. Dar Dumnezeu, i-a dat sansa Ap, Pavel sa lucreze la  Onisim In temnita. Cu alta ocazie Pavel spune unor credinciosi sa se roage ca Domnul sa-i deschida o usa.Ce fel de usa? Sa spuna despre Mantuitorul lui si altora. Iata ca de data asta la pus la usa pe Onisim.Nu stim de cum a ajuns Onisim In temnita. Dar Intelegem felul de cum Pavel face interventie la Filimon pentru al primi Inapoi pe cel care  i-a facut o paguba, pe Onisism.Acesta i-ar fi facut o paguba lui Filimon.A fost necesar ca    Dumnezeu sa Ingaduie ca Onisim sa ajunga In temnita ca acolo sa-L Intalneasca pe Ap, Pavel. In casa lui Filimon In care era Adunare, nu a fost cu putinta ca Onisim sa asculte evangelia si sa ajunga sa Inteleaga despre mantuirea Domnului Hristos.Asa cum am spus nu caut sa judec pe Filimon. Dar se vede ca felul lui de a se purta cu Onisism nu a putut sa aibe un impact pozitiv In viata lui Onisim.


         Am cunoscut parinti care nu au avut un impact pozitiv asupra copiilor lor. Deasemeni,am cunoscut o famili In tinerete (In copilarie)care nu avea o relatie buna cu chiriasii pe care Ii avea.Si a platit un pret pentru acest comportament al lui fata de chiriasul lui.Acesta avea adunare In casa lui unde mergeam cand eram copil.Fratele respectiv nu a Invatat nimic din ce ne relateaza Cuvantul despre Filimon si Onisim.Iata dece spun des ca sunt unii care citesc din Cuvant dar fara niciun rezultat pozitiv In vietile lor. Ce sa mai spunem si In vietile altora ca marturie.Asum ca Onisism dupa spusele Ap, Pavel i-ar fi facut o paguba, un neajuns lui Filimon cum am mentionat ceva mai sus.Ma gandesc ca Filimon la dat pe mainile autoritatilor de atunci si asa a ajuns Onisim In temniuta. Cineva mi-a spus ca era o problema de cultura. Cu alte cuvinte, ca stapan daca te purtai mai bland cu robii tai,te Injoseai.Dar Cand In Anglia a patruns Evangelia , Englezi au abolit sclavia. Deci, nu este o scuza de felul cum te porti atunci cand pretinzi ca esti un credincios si ca Dumnezeu a lucrat In viata ta . Fara a face dovada ca esti nascut din nou celor din jurul tau.


         Daca privim aceasta Intamplare In lumina Scripturi, si numai asa trebuie privita, ne punem Intrebarea urmatoare; Filimon a fost pagubit Intrun fel. Dar ce si-a recuparat paguba punand-ul In temnita pe Onisism? Nici decum.Atunci, care era solutia pe care Filimon trebuia sa o aplice In aceasta relatie? Sa ierte sa suporte paguba.Astfel de conflicte se gaseau si In biserica din Corint ca In mai toate bisericile. Iata ce citim;1 Corinteni 6;7. Chiar faptul că aveţi judecăţi între voi, este un cusur pe care-l aveţi. Pentruce nu suferiţi mai bine să fiţi nedreptăţiţi? Dece nu răbdaţi mai bine paguba? Filimon nu ajunsese sa Inteleaga ca; O atmosfera Intre stapan si rob ca credincios este de dorit sa fie una de pace si Invaluita In dragostea din Dumnezeu.Si azi sunt astfel de situatii printre crestini care merg pe la tribunale cu fratii lor dintrun motiv sau altul.Fie el acest motiv Intemeiat sau nu.Scriptura se aplica In toate timpurile. Dumnezeu e acelasi.Numai ca, si azi ca si atunci se gasesc si unii care ignora Cuvantul lui Dumnezeu.Acesta compromit numele sfant al Domnului Hristos.


         Cunosc un caz Intre doi “credinciosi”  care nu se vad de anii de zile din acest motiv de a nu suporta paguba pe care o considera unul dintre ei. Fiind justificata sau nu.Intorcandu-ne la Filimon, ma Intreb ce vor fi spus ceilalti credinciosi din adunare cand la pus pe Onisim In temnita? Nu a fost unul pe care Cuvantul sa ni-l arate ca ar fi intervenit In acest conflict pentru al aplana.. Cei mai multi si azi tac cu toate ca sunt constienti ca starea din adunare, biserica nu e una dupa voia lui Dumnezeu.Nu stiu cati sunt constienti ca In mijlocul lor se gaseste Domnul Isus.A fost necesar ca Dumnezeu sa intervina prin Ap, Pavel. Pe de alta parte, sunt convins ca In temnita Onisim a avut o pocainta autentica care la marcat Intreaga viata.Îl rog ca această părtăşie a ta la credinţă să se arate prin fapte, Pe cine ruga Pavel? Negresit pe Dumnezeu care putea sa Il ajute pe Filimon sa treaca dela credinta cu capul la credinta In inima care transforma Intreaga fiinta si sa o puna  In practica.Sa Inteleaga ca; Nu el e stapan ci Dumnezeu.


         Si vai cati mai sunt si azi din acestia care cunosc multa teorie, care au(credinta la nivel mintal) dar care viata nu dovedeste ca Dumnezeu a transformat fiinta lor.părtăşie a ta la credinţă Ap, Iacov are ceva de spus cu privire la credinta si fapte.Iacov 2;18. Dar va zice cineva: „Tu ai credinţa, şi eu am faptele.“ „Arată-mi credinţa ta fără fapte, şi eu îţi voi arăta credinţa mea din faptele mele.“Cu alta ocazie am spus ceva mai pe larg din acest verset din Iacov. Si cum se Impleteste credinta cu faptele. Dar sa fim atenti cu ce fel de fapte se Impleteste credinta data ca dar.Efeseni 2;8. Si faptele din;Efeseni 2; 10. Căci noi sîntem lucrarea Lui, şi am fost zidiţi în Hristos Isus pentru faptele bune, pe cari le-a pregătit Dumnezeu mai dinainte, ca să umblăm în ele.Sa nu fiu Inteles gresit. Poate Filimon era unul dintre cei care spuneau ca au credinta. Dar faptele lui, felul lui de a se comporta cu Onisism dovedea contrariu.


         Si Pavel apeleaza destul de suptil la Filimon.cari să dea la iveală tot binele ce se face între noi în Hristos. Asum ca, Filimon Il ajuta pe Pavel fiind un om bogat.Aceste fapte nu raman ne opservate Intre Fratii si ies In evidenta prin aceste cuvinte pe care Pavel le aduce In atentie;să dea la iveală tot binele Iata o corelare a credintei cu faptele facute  între noi în Hristos.Apoi, Pavel Ii spune lui Filimon ca;am avut o mare bucurie şi mîngîiere,Inteleg ca Duhul lui Dumnezeu l-a miscat, l-a trezit pe Filimon sa se analizeze In purtarea lui fata de Onisism si nu numai.Sunt convins din ce ne relateaza versetele urmatoare ca Filimon a ascultat si de Indemnul Ap, Pavel dar si de Duhul Sfant care l-a cercetat.Spuneam cu alta ocazie ca. Este necesar sa avem un timp sa stam de vorba cu noi Insine. Ca daca nu-l luam noi ni-l da Dumnezeu oricum.


       Iata-l pe Filimon dupa cercetarea pe care Dumnezeu i-a dat-o cand a stat de vorba cu el Insusi, comportamentul lui Filimon a fost schimbat.pentru dragostea ta, Iata transformare In viata lui Filimon.De data aceasta Filimon si-a aratat dragostea pentru Onisism pe care alta data nu si-o aratase.Apoi,si Fratiii, spune  Pavel, pe care Ii numeste Sfinti ca au fost Inviorati prin Filimon. Versetul 7 adevăr, am avut o mare bucurie şi mîngîiere, pentru dragostea ta, fiindcă, frate, inimile sfinţilor au fost înviorate prin tine.Indraznesc sa spun ca si Fratii erau apasati In adunare de felul de cum Filimon s-a purtat fata de Onisim. Dar iarasi Indraznesc sa spun ca; Nici unul din frati nu au avut taria sa-i spuna lui Filimon ca este gresit de cum procedeaza. Ma gandesc ca; Fratii vor fi spus : sa lasam sa intervina Dumnezeu. Si bine au facut Intrun fel. Atunci cand Dumnezeu intervine cel In cauza este coplesit de dragostea lui Dumnezeu. Dar sa nu uitam ca; Dumnezeu lucreaza printrun frate sau altul.In final Filimon s-a Impacat cu Onisim si sunt convins ca alta era relatia lor de data aceasta. Una de partasie In Domnul Isus pe care nu au avut-o Inainte.


John Balarie

Los Angeles California!

Niciun comentariu: